ABC opvang

Aanmelding en plaatsing

Aanmelden voor:

  • Dagopvang 0-4 jaar: (locatie Babbel) Dit is mogelijk vanaf het moment dat u 12 weken in verwachting bent. Bij aanmelding kunt u aangeven op welke dagen en tijden u opvang wenst. Daarnaast worden een aantal gegevens gevraagd om de aanmelding definitief te maken. Wij verzoeken u dringend om op hetaanmeldingsformulier alle velden (voor zover bekend) volledig in te vullen.
  • Peuteropvang De Steltloper: Uw peuter mag vanaf 2 jaar naar peuteropvang De Steltloper. Meldt u uw kind tijdig aan om verzekerd te zijn van plaatsing op de dag en tijden waarnaar uw voorkeur uitgaat. Het is mogelijk om de peuteropvang in combinatie met opvang bij locatie Babbel af te nemen.
  • BSO Eigenwijs: Vanaf 4 jaar mag uw kind naar de BSO. Wanneer uw kind 3,5 jaar is, kunt u uw kind aanmelden voor de BSO. Bij aanmelding willen wij graag van u weten op welke dagen en tijden u BSO wilt gaan afnemen. En of u tijdens schoolweken en/of vakantieweken BSO wilt afnemen. Alleen op basis van een concrete aanmelding kunnen wij de aanmelding voor de BSO definitief maken.
    • Wanneer uw kind naar de dagopvang gaat, heeft uw kind voorrang op plaatsing bij de BSO. Een half jaar voor de vierde verjaardag van uw kind wordt u gevraagd of uw kind ook gebruik gaat maken van de buitenschoolse opvang. Wenst u hier geen gebruik van te maken, dan vervalt de voorrang op opvang bij de BSO.

Algemene voorwaarden Stichting Quadraten Kinderopvang

De algemene voorwaarden kunt u hier downloaden.

Aanmeldingsformulier

Het aanmeldingsformulier kunt u hier downloaden. Ook is het formulier op te vragen bij de administratie steltloper@kov.quadraten.nl.

Intake

Nadat u het aanmeldformulier heeft ingestuurd, wordt er door een medewerker contact met u opgenomen voor een intakegesprek. Deze bespreekt met u wat uw opvangwensen zijn en of uw kind eventueel een extra zorgbehoefte heeft. Uw kind wordt op basis van leeftijd, zorgbehoeften, uw wensen en beschikbaarheid in een groep geplaatst.

Er wordt een plaatsingsovereenkomst opgesteld waarin uw opvangwensen zijn omgezet naar een opvangpakket of een combinatie van verschillende pakketten. Ook wordt afgesproken wanneer de opvang daadwerkelijk start.

Wennen op de groep

Een paar weken voor de aanvang van de opvang neemt de groepscoördinator contact met u op voor een wenafspraak. Tijdens deze afspraak wordt een vragenlijst met u doorgenomen. Wij verwachten van u dat u alle informatie verstrekt die nodig is voor onze pedagogisch medewerkers om uw kind de zorg en aandacht te kunnen geven die het nodig heeft. Dit betreft informatie op gebied van gezondheid en ziekte, thuissituatie en de ontwikkeling van uw kind. Uw informatie wordt vertrouwelijk behandeld door onze pedagogisch medewerkers die geheimhoudingsplicht hebben over de informatie die verstrekt wordt. In dit gesprek wordt u ook geïnformeerd over het reilen en zeilen op de groep en krijgt u te horen wie de mentor van uw kind gaat worden. Zij is het eerste aanspreekpunt voor u en een vast gezicht voor uw kind. In overleg worden nog 2 tot 3 wenmomenten ingepland, waarna de opvang van start gaat.

Proefmaand

Voor de eerste maand geldt geen opzegtermijn. Mocht de opvang niet aansluiten op het beeld dat u zich van de opvang gevormd had. Dan kunt u de opvang tijdens de eerste maand per direct opzeggen. Aan het eind van de eerste maand zal de mentor van uw kind informeren of de opvang bevalt, waarna de opvang voortgezet wordt en er vervolgens een maand opzegtermijn gehanteerd wordt bij opzegging.

Opvangpakketten

U neemt opvang af in de vorm van een pakket of een combinatie van pakketten. Tijdens de intake worden uw opvangwensen besproken en gekoppeld aan één of een combinatie van de onderstaande pakketten. Voor de dagopvang heeft u de keuze uit onderstaande pakketten:

  • Basispakket: Hiermee is de opvang geregeld gedurende het hele jaar op contractueel, vastgelegde tijden en dagen met een minimale afname van 50 weken per jaar.
  • Schoolwekenpakket: Hiermee is opvang geregeld tijdens schoolweken (40 weken per jaar), op contractueel vastgelegde tijden en dagen. Op basis van de vakantieplanning van het Ministerie van Onderwijs. 
  • Flexibele opvang: Deze opvang is op basis van een budget aan gemiddelde opvanguren per maand. Dit kan zowel tijdens schoolweken als tijdens vakantieweken afgenomen worden. Dit pakket is geschikt voor mensen met onregelmatige werktijden.

Voor bovenstaande pakketten geldt een minimale afname van 3 uur per dag.

De BSO biedt de keuze uit één of een combinatie van onderstaande pakketten:

  • Basispakket: Dit pakket bestaat uit voorschoolse en/of naschoolse opvang, tijdens de schoolweken op contractueel vastgelegde tijden en dagen inclusief een urenbudget voor 10 weken vakantieopvang. Het is mogelijk om uren/dagen te ruilen, zowel tijdens de school- als tijdens de vakantieweken.
  • Schoolwekenpakket: Met dit pakket is opvang tijdens de schoolweken geregeld. Wat bestaat uit voorschoolse en/of naschoolse opvang op contractueel vastgelegde tijden en dagen. Het biedt beperkte mogelijkheid voor opvang tijdens margedagen, o.b.v. opgebouwde ruiluren.
  • Vakantieopvang: Met dit pakket is opvang geregeld tijdens de vakantieweken op basis van een vakantiebudget met aangegeven dagen. Vakantieopvang biedt beperkte mogelijkheid voor opvang tijdens margedagen, op basis van het gereserveerde budget.
  • Flexibele opvang: Dit pakket is op basis van een vooraf ingeschat gemiddeld budget aan opvanguren per maand. Dit kan zowel tijdens schoolweken als tijdens vakantieweken afgenomen worden. Ouders vragen de gewenste opvangmomenten via het ouderportaal aan. Vooraf wordt wel een indicatie van de opvangdagen gevraagd om overbezetting te voorkomen.

Voor bovenstaande pakketten geldt een minimale afname van 1 uur, uitgezonderd de vakantieopvang waar een minimale afname van 2 uur geldt.

Ruilpotje/budget

Uren (bij basis- en schoolwekenpakket) die minimaal 12 uur vantevoren zijn afgemeld, worden in een ruilpotje bewaard en kunnen later in overleg opgenomen worden op andere dan de vastgelegde dagen. De ruiluren kunnen per kalenderjaar opgebouwd en afgenomen worden. Op 31 december vervallen de opgebouwde ruiluren van het betreffende jaar. Bij flexibele opvang en vakantieopvang wordt op basis van een budget gefactureerd. Dit budget wordt in overleg met ouders vastgesteld. In het ouderportaal is het budget inzichtelijk.

Wijzigen opvangdagen (structureel)

Als u de opvangdagen van uw kind structureel wilt wijzigen, kan dit bij voorkeur schriftelijk of via de mail. Uitbreiding en wijziging van dagen kan alleen als de bezetting op de groep dit toelaat. Een medewerker neemt contact met u op om de mogelijkheden door te spreken.

Administratie en ouderportaal

De gegevens van uw kind, de plaatsingsovereenkomst, facturatie en uw gegevens worden opgeslagen in een online administratiesysteem, Kidsadmin. Dit systeem voldoet aan de benodigde beveiligingsvoorschriften en vereisten zodat uw privacy gewaarborgd is. Via het ouderportaal heeft u inzage in alle genoemde gegevens en documenten. 

Communiceren met de pedagogisch medewerkers van uw kind

In het ouderportaal kunt u rechtstreeks met de pedagogisch medewerkers communiceren. Een berichtje om te zeggen dat u uw kind iets eerder komt halen of om nog iets te melden wat u ’s morgens bij de overdracht vergeten was. Uiteraard is het mogelijk om telefonisch contact op te nemen met de pedagogisch medewerkers. Onze voorkeur gaat uit naar een bericht in het ouderportaal, zodat onze medewerkers hun aandacht bij de kinderen kunnen houden. Medewerkers kijken gedurende de dag zeer regelmatig in het portaal en controleren dan op berichten van ouders. Mededelingen die u alleen met de mentor van uw kind wilt delen, kunt u beter telefonisch doorgeven of rechtstreeks aan de mentor mailen.

Brengen en halen

De pakkettijden zijn beperkt tot starttijden vanaf 7:00 / 8:00 / 13:00 uur en eindtijden tot 13:00 / 16:00 / 17:00 / 18:00 uur.
Wij gaan ervan uit dat jullie kind wordt gebracht en gehaald binnen de afgesproken tijden, zoals in de opvangovereenkomst is opgenomen.
Bij een eindtijd van 18:00 uur vragen wij uw kind uiterlijk 17:50 uur op te halen, anders is er niet voldoende tijd voor de overdracht.
Het kindercentrum sluit om 18:00.

Wanneer u samen met uw kind in het gebouw of op het terrein van de opvang verblijft, bent u verantwoordelijk voor uw kind. Tijdens het brengen en halen mag uw kind niet alleen buiten blijven spelen, er is op dat moment geen toezicht van een pedagogisch medewerker. Als (andere) oudere kinderen meekomen om hun broertje/zusje weg te brengen of op te halen draagt u er zorg voor dat ze rustig aanwezig zijn.

Het halen door derden

Het kan voorkomen dat iemand anders uw kind van de opvang komt halen. Hiervoor dient u vooraf toestemming te geven. Op het formulier met de kindgegevens kunt u op voorhand aangeven wie uw kind komt halen in geval u niet in staat bent dit zelf te doen. We verzoeken u om deze persoon of personen voor te stellen door middel van een bezoekje, een foto of videobellen. Vervolgens blijft het wel nodig om dit ook aan de pedagogisch medewerker op de groep te melden, mits het niet standaard is. U kunt dit bij het brengen doorgeven aan de pedagogisch medewerker op de groep of via een bericht in het ouderportaal, daarbij geeft u aan wie uw kind komt halen. Mocht u onverhoopt uw kind niet kunnen halen, dan kan dit bij uitzondering telefonisch doorgegeven worden. U geeft aan wie uw kind komt halen.

Wanneer er twijfels zijn over de persoon die uw kind komt halen, dient deze zich op verzoek van de pedagogisch medewerker te kunnen legitimeren met een geldig paspoort of ID kaart. Eventueel neemt de pedagogisch medewerker nogmaals telefonisch contact met u op zodat u kunt bevestigen dat de juiste persoon uw kind komt halen. Eerder zullen wij uw kind niet meegeven.

Communicatie

Overdracht

Bij het brengen willen pedagogisch medewerkers graag geïnformeerd worden over uw kind. Niet alleen verzorging of medische wetenswaardigheden, maar ook leuke of verdrietige gebeurtenissen.

Andersom mag u van de pedagogisch medewerker verwachten dat deze de gebeurtenissen van de dag even kort met u deelt. Door goed op de hoogte te zijn over wat er met uw kind is gebeurd, kunnen beide partijen goed inspelen op de behoeftes van het kind. De pedagogisch medewerkers van de baby- en dreumesgroep schrijven dagelijks in het logboek. U kunt dan lezen hoe de dag bij de opvang verlopen is. Dit logboek vindt u terug in het ouderportaal. De medewerkers van de peutergroepen en de BSO plaatsen niet dagelijks, maar wel met regelmaat een bericht in het logboek. Ook worden via het ouderportaal foto’s van uw kind met u gedeeld, wanneer u hiervoor toestemming verleend hebt.

Planbord

Op het bord dat bij iedere groep aan de muur hangt, kunnen ouders lezen welke leidsters er deze dag aanwezig zijn, welke kinderen er komen en of er bijzonderheden zijn. Ook staat op het bord vermeld op welke momenten mogelijk van de BKR afgeweken wordt. (Dit mag op een dag maximaal 3 uur het geval zijn)

Kindvolgsysteem

Bij de dagopvang maken de pedagogisch medewerkers gebruik van een kindvolgsysteem genaamd SLO doelen. Tijdens de momenten waarop uw kind bij de opvang is, begeleiden de pedagogisch medewerkers uw kind in zijn/haar spel en bij de verschillende activiteiten. De pedagogisch medewerkers volgen de ontwikkeling van uw kind en proberen het activiteitenaanbod en hun benadering af te stemmen op de ontwikkeling van uw kind. Tweemaal per jaar wordt er een vragenlijst ingevuld met vragen omtrent de ontwikkeling. Aan de hand hiervan worden er twee maal per jaar (in oktober en maart) 10-minutengesprekken gehouden. Ouders die het op prijs stellen om over de ontwikkeling van hun kind te praten kunnen zich inschrijven voor zo’n gesprek. Wanneer een kind in de tussenliggende periode over zal gaan naar een andere groep, worden ouders uitgenodigd voor een 10-minutengesprek. 

Toestemming AVG en bijzondere activiteiten

Op dit formulier kunt u aangeven of voor diverse apsecten wel/geen toestemming verleend wordt. De pedagogisch medewerkers bewaren het formulier voor u op de groep.

Vragen over of rond uw kind

Mochten er vragen of zorgen zijn over uw kind, benoem of meldt dit dan bij de mentor van uw kind. Schroom niet om uw vraag of zorg bespreekbaar te maken. Andersom zullen ook wij in contact met u treden wanneer wij vragen of zorgen hebben over uw kind. Laat het weten wanneer er bijzonderheden zijn in de thuissituatie die van invloed kunnen zijn op uw kind (bijvoorbeeld ziekte/overlijden in de familie of een verhuizing). Vaak krijgt uw kind hier meer van mee dan u vermoedt, de pedagogisch medewerkers kunnen in de begeleiding dan rekening houden met wat er speelt en uw kind hierin extra ondersteunen wanneer het nodig mocht zijn.

Klachtenregeling

Wanneer u ontevreden bent over iets betreffende de opvang van uw kind of de dienstverlening dan horen wij dit graag. Het is raadzaam om het ongenoegen uit te spreken bij de persoon die in eerste instantie verantwoordelijk is: de pedagogisch medewerker of de directie. Door met elkaar in gesprek te gaan en te blijven hopen we tot een passende oplossing te komen.

Wij zijn aangesloten bij de Geschillencommissie. Deze commissie fungeert als officiële klachtencommissie van de kinderopvang. Bij deze commissie kan een officiële procedure gevolgd worden. Voor meer informatie zie De Geschillencommissie - De Geschillencommissie

Jaarlijks wordt er een klachtenjaarverslag gemaakt. Deze ligt ter inzage bij de opvang.

Eigendommen

Wanneer uw kind een dag, of een dagdeel, bij ons verblijft, geeft u een aantal spullen mee. De spullen die u meegeeft aan uw kind kunnen verzorgingsproducten, speentjes of bijv. speelgoed zijn. De opvang kan niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies of schade. Het is daarom belangrijk dat u de meegegeven spullen goed labelt. 

Gedurende de dag is het mogelijk om de kinderwagen, Maxi-Cosi of het autostoeltje bij de opvang achter te laten.

Gezondheid en hygiëne

Voeding

Maaltijden en tussendoortjes

Iedere dag krijgen de kinderen vers fruit, een broodmaaltijd en verschillende gezonde tussendoortjes. Het verstrekken van voeding staat vastgelegd in het voedingsbeleid.

In overleg is het mogelijk om over individuele wensen, zoals een speciaal dieet, afspraken te maken. Dit geldt ook voor wensen ten aanzien van vegetarisch of veganistisch voedsel.

Zuigelingen

Baby’s hebben hun eigen voedingsschema dat in overleg met de ouders is vastgesteld. Hierdoor wordt het ritme, zoals het kind dat van thuis kent, voortgezet bij de opvang.

Ouders kunnen zowel fles- als borstvoeding meegeven. Hiervoor is een werkinstructie opgesteld; pedagogisch medewerkers handelen volgens deze instructie. 

Wanneer ouders starten met het geven van fruithapjes en/of warme hapjes, geven zij dit ook bij de pedagogisch medewerkers aan. In overleg geven de pedagogisch medewerkers vervolgens brood, fuit, water, sap etc. aan het betreffende kindje. De dagopvang verzorgt al het andere voedsel zoals brood, fruit, sap, rijstkoeken en koekjes.

Traktatie

Wij vinden het wenselijk dat de eventuele traktaties die de kinderen uitdelen verantwoord, veilig en gezond zijn. Hiervoor is een traktatiebeleid opgesteld waarin verschillende suggesties voor gezonde alternatieven staan. Andersoortige traktaties worden niet op de groep aan de kinderen gegeven, maar in de tas van de kinderen meegegeven. Ouders kunnen dan zelf bepalen of het kind de traktatie wel of niet krijgt. Overleg vooraf met de pedagogisch medewerkers, deze geven u ook graag tips.

Zon

Het protocol UV-intensiteit, opgesteld op basis van de adviezen van KWF kankerbestrijding, wordt door de pedagogisch medewerkers gehanteerd om te voorkomen dat kinderen verbranden door de zon. Bij zonnig weer verzoeken wij u om uw kind thuis in te smeren met zonnebrand en een zonnehoedje mee te geven naar de opvang.

Roken

Wij zijn van mening dat roken en kinderen niet samengaan. Roken is daarom niet toegestaan in het kindcentrum en op de buitenterreinen.

Hygiëne

Schoenovertrekken op de babygroep

Baby’s willen op ontdekking wanneer ze kunnen tijgeren en kruipen. Om de vloer zo schoon mogelijk te houden verzoeken we ouders om op de babygroep schoenovertrekken te dragen. Bij de ingang van de babygroep liggen overschoenen klaar.

Huisdieren en andere dieren

Huisdieren zijn in de opvang niet toegestaan. Dit is vanwege veiligheid, hygiëne en gezondheidsredenen. Uitzondering vormen de visjes in aquaria die enkele groepen hebben. In de buitenruimte zijn konijnen en kippen. Onder begeleiding van de pedagogisch medewerker voeren kinderen deze dieren. Kinderen kunnen tijdens uitstapjes in aanraking met dieren komen, bijvoorbeeld als we naar een (kinder)boerderij gaan. Mocht uw kind allergisch zijn, geef dit dan aan.

Hoofdluis

Hoofdluis is een ongemak dat zich makkelijk en snel kan verspreiden. Om deze verspreiding zoveel mogelijk te beperken, vragen wij ouders die hoofdluis geconstateerd hebben dit thuis te behandelen, voordat kind en ouder bij de opvang komen. Stel de pedagogisch medewerkers op de hoogte, zodat zij extra alert kunnen zijn. Soms slaat de behandeling niet in één keer aan; houd ons dan op de hoogte. Zodra bij de opvang hoofdluis geconstateerd wordt, overleggen wij met de ouders over de behandeling. Uit voorzorg worden alle andere kinderen onderzocht en extra hygiënemaatregelen op de groepen getroffen worden.

Ontwikkeling

Voor- en vroegschoolse educatie

IKC de Steltloper biedt op beide locaties voor- en vroegschoolse educatie als een standaard aanbod voor alle kinderen die de opvang bezoeken. Door middel van een gericht aanbod van activiteiten en spelmateriaal bieden we de kinderen een rijke speel- en ontwikkelomgeving. Ieder kind krijgt volop de ruimte te om op onderzoek en ontdekking te gaan. Dit doen we met de programma ‘Uk en Puk’ aangevuld met de leidende principes van het programma ‘Startblokken’.

De voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is erop gericht om ontwikkelingsachterstanden bij kinderen in de leeftijd van twee tot zes jaar te voorkomen of te verminderen. Onze pedagogisch medewerkers zijn in staat om de kinderen al op jonge leeftijd spelenderwijs en themagericht te stimuleren en hierbij te ondersteunen in hun ontwikkeling. We vinden dat ieder kind gelijke kansen verdient. Door deze extra ondersteuning kunnen kinderen een betere start maken op de basisschool. 

Logopedie

Twee keer per jaar komt er een logopediste langs op de groep. Zij observeert en volgt de kinderen en kijkt of er sprake is van een taalachterstand. Als er sprake is van een taalachterstand of een zorgelijke ontwikkeling dan kan zij tips en adviezen geven aan de ouders, maar ook aan de pedagogisch medewerkers, over het extra stimuleren van het kind.

Consultatieverpleegkundige

Twee keer per jaar is er contact met de consultatieverpleegkundige. 

Sociaal emotionele en fysieke veiligheid

Respect en gelijkwaardigheid

IKC de Steltloper is een veilige plek waar kinderen en volwassenen met elkaar omgaan op basis van respect en gelijkwaardigheid. Agressie, geweld, discriminatie of (seksuele) intimidatie, in welke vorm dan ook, wordt onder geen enkel omstandigheid getolereerd.

Mishandeling of vermoedens hiervan

Medewerkers van IKC de Steltloper handelen volgens de meldcode ‘Vermoeden kindermishandeling, huiselijk geweld en seksueel misbruik’.  Deze meldcode geeft aan hoe om te gaan met signalen die kunnen duiden op kindermishandeling, huiselijk geweld of seksueel misbruik. Hieronder verstaan wij alle vormen van geestelijk, lichamelijk en seksueel geweld tegen kinderen, het nalaten van zorg en aandacht. In gevallen dat een kind getuige is van huiselijk geweld is er indirect sprake van geweld tegen een kind. Het kan gaan om ouders, pedagogisch medewerkers of andere mensen in de omgeving van een kind.

Binnen IKC de Steltloper fungeert de zorgcoördinator kinderopvang als aandacht functionaris kindermishandeling voor de kinderopvang. Deze vormt het aanspreekpunt voor ouders, medewerkers en hulpverleners.

Opvoeden is soms een lastige klus en ongewild kunnen de omstandigheden bijdragen aan een niet wenselijke opvoedsituatie. Mochten er opvoed- of andere problemen in een gezin plaatsvinden dan heeft dit negatieve effecten op kinderen. In gezinnen waar de problemen groot zijn, kunnen zich situaties voordoen die aangemerkt kunnen worden als kindermishandeling. Dit gebeurt vaak uit onmacht of uit een andere problematiek. Iets hoeft natuurlijk niet gelijk mishandeling te zijn, maar kan toch een ongunstig effect hebben. In beide gevallen is het van belang dat ouders hulp inschakelen. Dit kan een lastige stap zijn. Onze zorgcoördinator kinderopvang is beschikbaar, zij kan luisteren, adviseren en zo nodig verwijzen.

Als er zorg is over uw kind zal er contact met u opgenomen worden om onze zorg met u te delen.

Kinderen bevinden zich in een kwetsbare positie en ouders vertrouwen de zorg van hun kinderen toe aan de medewerkers van de opvang. Vanuit dit vertrouwen voelen de medewerkers zich verantwoordelijk om samen met ouders in gesprek te gaan in het belang van het kind en de ouders. Samen kunnen we zoeken naar passende handvatten, ondersteuning of hulp.

Landelijk Personen Register

Alle medewerkers van IKC de Steltloper, die werkzaam zijn of betrokken zijn bij de kinderopvang, beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Zij staan geregistreerd in het Landelijk Personen Register. Dit betekent dat zij continue gescreend worden op strafbare feiten. Bij een constatering wordt de leidinggevende hiervan op de hoogte gebracht en geacht hierop actie te ondernemen. Ook stagiaires kunnen alleen stagelopen wanneer zij ingeschreven zijn in het Landelijk Personen Register.

Het vierogen principe

Het vierogenprincipe betekent dat altijd iemand moet kunnen meekijken of meeluisteren op de groep en dat er bij voorkeur 2 pedagogisch medewerkers op de groep werken. Een maatregel om onveilige situaties en met name misbruik en mishandeling op de opvang te voorkomen. Wanneer een pedagogisch medewerker alleen op de groep staat zijn er binnen de opvang verschillende maatregelen getroffen zodat medewerkers van andere groepen mee kunnen kijken. Er zijn op de verschillende groepen veel ramen, medewerkers lopen regelmatig bij elkaar binnen en deuren worden opengezet met een pootje wanneer een medewerker alleen met kinderen in een ruimte is. In het veiligheids- en gezondheidsplan staat concreet beschreven hoe het vierogenprincipe binnen de opvang gewaarborgd wordt.

De achterwachtregeling

De leidinggevende, Laura Roffel, is de achterwacht, die telefonisch bereikbaar is en die binnen vijftien minuten in het kindercentrum aanwezig kan zijn in geval van een calamiteit. In de situatie dat er slechts één pedagogisch medewerker aanwezig is in het kindercentrum vanwege de drie-uursregeling, is een achterwacht niet voldoende. Op dat moment dient er een tweede volwassene aanwezig te zijn in het kindercentrum.

Risico-inventarisatie

Jaarlijks wordt op alle opvanglocaties een risico-inventarisatie uitgevoerd. Deze richt zich op de gebieden brandveiligheid, gezondheid, veiligheid, hygiëne en ARBO. Hiervoor wordt de Risicomonitor 2.0 als toetsinstrument gebruikt. Zaken die relevant zijn voor ouders worden opgenomen in de huisregels. Na iedere inventarisatie wordt bekeken of de huisregels geactualiseerd dienen te worden. Zaken die belangrijk zijn voor pedagogisch medewerkers staan verwoord en uitgewerkt in het Veiligheid- en gezondheidsplan, waarin werkinstructies en protocollen zijn opgenomen. Jaarlijks worden deze werkinstructies en protocollen tijdens team overleggen besproken en geactualiseerd.

Calamiteiten

Bij calamiteiten kan het nodig zijn om het gebouw te ontruimen. Dit gebeurt uit voorzorg of omdat er direct gevaar is voor de kinderen en anderen die zich in de kinderopvang of het IKC bevinden. Wanneer er besloten wordt tot een ontruiming zullen de pedagogisch medewerkers u daarvan op de hoogte brengen. Om uzelf, uw kind en andermans kinderen niet in gevaar te brengen verzoeken we u dringend om de instructies van de BHV-er op te volgen totdat hulpdiensten de leiding overnemen. De directie van IKC de Steltloper is verantwoordelijk voor de ontruiming van alle personen die aanwezig zijn in het pand, naast de kinderen en de medewerkers dus ook de ouders. Eventueel evacueren wij de kinderen naar een andere locatie. Zodra dit het geval is worden ouders op de hoogte gesteld en verzocht hun kinderen te komen halen. Meld het altijd aan de pedagogisch medewerker als u uw kind meeneemt.

Pesten

Helaas komt pesten overal voor en kan dit tot ernstige en blijvende gevolgen leiden. In het protocol preventie pesten staat beschreven hoe we pesten signaleren en door middel van de vijfsporenaanpak op een positieve manier willen ombuigen. Een veilige sfeer maakt het mogelijk om pesten bespreekbaar te maken en in een vroeg stadium aan te pakken, door de voortdurende aandacht voor de relatie tussen kinderen en tussen kinderen en pedagogisch medewerkers wordt er actief aan deze veilige sfeer gewerkt. Mocht u het vermoeden hebben dat uw kind pest of gepest wordt, bespreek dit dan met de mentor van uw kind of de leidinggevende.

Sieraden

Het dragen van sieraden door kinderen onder de 4 jaar raden wij sterk af. Babbel is niet verantwoordelijk voor mogelijk letsel ten gevolge van het dragen van een sieraad. Ook voor beschadiging of verlies kan De opvang niet aansprakelijk gesteld worden.

Ziekte

Ziekte, allergieën en medicijnen

Bij een uitbraak van een kinderziekte of epidemie raadplegen wij de informatie van de GGD en handelen wij in overeenstemming met de voorschriften en adviezen die beschreven staan. Bij twijfel nemen wij contact op met de GGD en vragen hen om advies, vervolgens handelen wij volgens de adviezen die gegeven worden. Meld het altijd aan de pedagogisch medewerkers als uw kind een kinderziekte heeft, of als u dit vermoedt.

Bij aanmelding worden er gegevens gevraagd. Van jonge kinderen is vaak nog niet bekend of hij/zij allergisch is voor bepaalde stoffen. Op het intakeformulier kunt u aangeven welke allergieën er in de familie zijn. Voor de pedagogisch medewerkers is deze informatie zeer belangrijk zodat zij signalen die op een allergie kunnen duiden vroegtijdig herkennen en dit met u kunnen delen. Wanneer uw kind allergisch is, meldt u dit dan bij de pedagogisch medewerkers. Geeft u aan om welke allergie het gaat en wat van belang is ten aanzien van de allergie van uw kind, zij verwerking dit in het medisch dossier van uw kind.

Zieke kinderen hebben extra aandacht en verzorging nodig en kunnen daarom het beste thuis verzorgd worden. Bovendien kan er sprake zijn van besmettingsgevaar voor de andere kinderen. Ontwikkelt uw kind klachten die duiden op ziekte, dan neemt een pedagogisch medewerker telefonisch contact met u op om met u te overleggen. Bij koorts (boven 38,5 C) overgeven of ernstige diarree verzoeken wij u om uw kind op te halen.

Medicijnovereenkomst (geneesmiddelen)

Het kan zijn dat uw kind medicijnen gebruikt. Om te zorgen dat de toediening hiervan goed uitgevoerd wordt, maken wij gebruik van een formulier “toedienen medicijnen”. Op dit formulier wordt de wijze van toediening en de dosering vastgelegd. Zorgt u ervoor dat het medicijn in de originele verpakking inclusief de gebruiksaanwijzing aangeleverd wordt en dat de houdbaarheidsdatum niet overschreden is.

 

 

U kunt het thuis alvast invullen en vervolgens aan de pedagogisch medewerker overhandigen. U dient daarnaast ook mondeling aan te geven dat er een medicijn aan uw kind verstrekt moet worden.

Het toedienen van injecties is niet mogelijk, daarvoor zijn onze pedagogisch medewerkers niet gekwalificeerd.

LRK-nummer

In het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) zijn alle kinderdagverblijven, organisaties voor buitenschoolse

opvang, gastouderbureaus en gastouders geregistreerd, die voldoen aan de kwaliteitseisen van de Wet

Kinderopvang. Ouders hebben alleen recht op kinderopvangtoeslag als ze gebruik maken van kinderopvang die in het LRK staat. 

LRK-nummer KDV locatie Babbel 11674549

LRK-nummer BSO loactie Babbel 664463320

LRK-nummer BSO locatie Steltloper 563771574

LRK-nummer peuteropvang locatie Steltloper 725161899

Protocol verstrekking persoonsgegevens

Binnen IKC de Steltloper hanteren we regels ter bescherming van uw persoonsgegevens en die van uw kind(eren).